Wandelgazette: Natuurwandeling doorheen de Grote Getevallei

 
 
 
De Wandelgazette publiceert al vele jaren reportages van allerhande wandelingen. De bedoeling van hun blog is wandelverhalen en fotoreportages delen met de wandelaars.
Zij hopen hiermee mensen te inspireren en te laten meegenieten van hoe leuk de wandelsport wel niet is.
 

Op 8 september mocht Wandelklub Halewijn de reporter van de wandelgazette ontmoeten. 

Een verslag van zijn reportage is gepubliceerd in de Wandelgazette op de website van Wandelsport Vlaanderen.

Hierbij vind je de link naar de wandelreportage van onze Fruittocht op 8 september 2018 in Melkwezer: Natuurwandeling Grote Getevallei

Wij wensen de reporter van de Wandelgazette te bedanken en hem te feliciteren met zijn prachtige reportage.

 

 

 

Sporten op warme dagen

Wil je gaan sporten op warme dagen?

Goed zo! Beweging is belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. Beweging en een goede algemene conditie zorgt ervoor dat je je sneller kan aanpassen aan de warmte.

Maar! Op erg warme dagen reageert je lichaam anders! Je natuurlijke vocht- en warmteregeling is uit balans. Vooral sporters bij buitenactiviteiten (bv. marathonlopers, recreatieve atleten, fietsers, wandelaars) zijn meer blootgesteld en lopen hoger risico op warmte-gerelateerde gezondheidseffecten.

Enkele tips bij warm weer:

  • Neem altijd voldoende water mee! Drink ALTIJD voldoende.
  • Overmatig water drinken zorgt voor een verdunning van het bloed en verlies van zoutgehalte. Hierdoor kan de hartfunctie verstoord raken. Nuttig ook isotone dranken met extra zouten en mineralen (via sportdranken of zoute oplossingen).
  • Wees slim en sport/beweeg/wandel op koelere momenten van de dag.
  • Hou je gezondheidstoestand in het oog. Is je urine donker of ga je minder vaak naar het toilet? Drink dan meer! Voel je je anders dan op andere dagen? Doe het dan nog wat rustiger aan.
  • Start niet met intensief bewegen op erg warme dagen indien je dit niet gewoon bent. Laat je lichaam langzaam wennen aan de warmte. Ken je eigen capaciteiten en luister ten alle tijden naar je lichaam.
  • Probeer je sportactiviteit te plannen in de voormiddag.
  • Train indoor (gekoelde ruimte) indien mogelijk of zoek schaduwrijke plekken op.
  • Kies de juiste ondergrond: trainen op beton is warmer dan op een bosgrond of gras.
  • Zorg dat je voldoende beschermd bent tegen de zon. Breng een aantal keer per dag zonnecrème aan, op alle plaatsen waar zon komt. Breng niet teveel zonnecrème aan op het voorhoofd. Door overvloedig zweten kan dit de ogen irriteren.
  • Draag een hoofddeksel in de zon.
  • Zorg voor afkoeling. Draag aangepaste, lichtgekleurde en ventilerende sportkledij die zweet doorlaat.

Maar blijf bewegen. Laat je auto staan, zo help je meteen te voorkomen dat er steeds meer erg warme dagen komen.

Bron:

De Wandelgazette (Wandelsport Vlaanderen)

www.warmedagen.be 

Mutualiteitsattest HRRail

Er werd bij de meeste mutualiteiten een akkoord bekomen om ons algemene mutualiteitsattest te gebruiken voor teruggave van (een deel van) het lidgeld via de mutualiteit. Alleen van HRRail, de mutualiteit van spoorwegbedienden en -arbeiders hadden we tot heden geen goedkeuring.
We ontvingen onlangs bericht dat ook HRRail kan instemmen met gebruik van ons algemene attest voor teruggave lidgeld van de mutualiteit. Hieronder het bericht:
“Aangezien de voorwaarden tot tegemoetkoming van RailCare in de kosten van een abonnement bij een sportclub aan een herziening onderworpen waren, was het jammer genoeg niet mogelijk uw vraag onmiddellijk te beantwoorden.
Voortaan wordt de tegemoetkoming toegekend aan onze aangeslotenen die een abonnement hebben bij een sportfederatie die erkend is op nationaal, regionaal of provinciaal vlak en die de infrastructuur, het materieel en de omkadering, nodig voor het beoefenen van een fysieke sport, ter beschikking stelt van haar leden. De tegemoetkoming wordt beperkt tot het werkelijk
betaalde bedrag.
Onze aangeslotenen mogen hun vraag tot tegemoetkoming indienen door middel van het formulier dat hun ter beschikking gesteld wordt op de website van RailCare of door middel van een formulier dat door de federatie voorzien wordt, voor zover de verplichte velden vermeld zijn (naam van het lid, type abonnement – gezin of individueel, de geldigheidsduur evenals het
betaalde bedrag).“
Goed nieuws dus. Alle mutualiteiten hebben hun goedkeuring gegeven om ons attest te gebruiken.

Copyright Wandelsport Vlaanderen

Verslag van de Trappistentocht te Zoersel

Met 36 vertrokken we naar Zoersel om te gaan wandelen bij “WSV De Natuurvrienden”.

Zij organiseerden “Antwerpen wandelt”. Jammer maar onze voorzitster moest afzeggen daar de griep haar te pakken had.

Het was een zonnige maar koude dag, de temperatuur schommelde rond het vriespunt. Maar goed ingeduffeld gingen we op pad, afspraak was om 16u30 terug aan de bus om huiswaarts te keren.

Vanuit de startzaal in Sint-Antonius werden de verschillende afstanden uitgetekend richting de trappistenabdij van Westmalle. Al meteen na de start kwamen we langs de kapel van OLV van Bijstand, die gebouwd werd in 1947.

Zo verder naar het prachtige domein van P.C. Bethanië.

Alle afstanden wandelden langs of rond de trappistenabdij van Westmalle. Een mooie dreef liep van de ingang van de abdij naar het iets verder gelegen bekende café Trappisten.

 

Voor de afstanden vanaf 25 km kregen de wandelaars er nog een abdij als toemaatje bij. De abdij van O.L.V. van Nazareth is een trappistenklooster, dat in gebruik is sedert 1950. Hun voornaamste bezigheden zijn het maken van liturgische gewaden, vlaggen, zeep,…

Op iedere afstand was er wel wat te zien. Rustig stappen op een korte afstand of er duchtig de pas in zetten op een langer parcours, aan ieder de keuze.

Vanwege onze nieuwe verslaggeefster Tilly Smolders