Nieuwe werkwijze ongevalsaangifte 2022

Vanaf 1 januari 2022 is er een nieuwe verzekeraar – Ethias –  en een nieuwe werkwijze voor de aangifte van ongevallen tijdens georganiseerde wandelingen.

De aangifte moet digitaal gebeuren. Enkel het medisch attest wordt nog op papier ingevuld door de arts.

De organiserende club geeft enkel nog een medisch attest af aan het slachtoffer.

Het slachtoffer moet contact opnemen met de eigen club en vraagt hen een ongevalsformulier. Dit formulier is een dynamische pdf die digitaal kan ingevuld worden. Er wordt geen papieren formulier meer ingevuld. Het pdf-document wordt doorgemaild naar het lid.

Het lid is zelf verantwoordelijk dat zijn aangifte ingevuld wordt en samen met zijn medisch attest doorgemaild wordt naar verzekeringen@wandelsportvlaanderen.be.

Enkele dagen na de aangifte, krijgt het lid een mail van Ethias met een dossiernummer en verdere uitleg ondermeer over  hoe de onkosten in te dienen.

Onkosten moet het lid steeds eerst betalen en nadien de bewijsstukken (facturen, overzicht mutualiteit, rekening van de apotheker, …) inscannen en doormailen naar Ethias.

Volledig detail van de nieuwe werkwijze: Sportverzekering – ongeval – vanaf 2022