Sportverzekering – Ongevallen

Wat is een ongeval ?

Onder ongeval wordt verstaan : een plotse gebeurtenis waarvan de oorzaak of één van de oorzaken buiten het organisme van het slachtoffer ligt en die een lichamelijk letsel tot gevolg heeft. Onwel worden is derhalve geen ongeval. Voor leden wordt hartfalen wel als een ongeval beschouwd.

Wat zijn verzekerde activiteiten?

Het beoefenen van de wandelsport (=hoofdactiviteit), sportnevenactiviteiten (bv. occasionele fietstocht, …) en niet sportactiviteiten (bv. ledenfeest, BBQ, …) in federatie- of clubverband.

Daarnaast  zijn leden van Wandelsport Vlaanderen Vzw ook verzekerd bij private wandeltochten 24/24 uur, 7 dagen op 7, zowel in binnen- als buitenland.

Wanneer is men verzekerd?

Zowel leden als niet-leden zijn verzekerd tijdens de wandeltocht georganiseerd door een Wandelsport Vlaanderen-club.

Opgelet!!!  Zodra men zich op een georganiseerd wandelparcours begeeft, is het belangrijk de inschrijfkaart goed bij te houden. Enkel met inschrijfkaart ben je namelijk verzekerd binnen de polis.

(! Opgelet enkel leden) Leden van een club van Wandelsport Vlaanderen vzw en de federatieleden zijn verzekerd op weg naar en van de wandeltocht. Niet leden genieten dus niet van de verzekering op wen naar en van de wandeltocht.

(! Opgelet enkel leden) Leden zijn ook tijdens de individuele sportbeoefening verzekerd bij een ongeval tijdens de individuele sportbeoefening verzekerd: bij een ongeval tijdens de individuele sportbeoefening vraagt het slachtoffer zijn/haar eigen club om een ongevalsaangifte op te maken.

Niet-leden zijn niet verzekerd bij deelname aan een BBQ, een ledenfeest, een occasionele fietstocht, …. Medewerkers aan dergelijke activiteiten zijn evenwel verzekerd op die activiteiten.